top of page

להתבונן באור - ראיון עם מעצבת התאורה הוותיקה ג'ודי קופרמן


איך זה לעצב תאורה לטקס של המכביה

באסון המכביה?

איך מאירים מנופי ענק? איך ציירו אור בציורים פעם? ואיך התחיל התחום של תאורת מופעים כאן בארץ? ראיון עם מעצבת התאורה

המוכשרת והוותיקה ג'ודי קופרמן.

מעצבת התאורה האישה הוותיקה בישראל. אישיות מקסימה, צנועה ומעניינת. בעלת ראייה מיוחדת על תאורה ועל החיים בכלל.

בראיון היא מספרת תחילת תחום התאורה בארץ, על תחנות עיקריות בחייה ועל תפיסתה לגבי עולם רחב זה.




'בתחילת דרכה של תאורת הבמה בארץ לא היו הרבה מעצבי תאורה, היו ספורים ואיכותיים. בתיאטראות רבות היו החשמלאים של המקום ממלאים את מקום התאורנים. נצרך שינוי שכן היתה זו עבודה קשה מאוד עד אז ומעצב התאורה, בתכנון מראש ובראיה אומנותית שיפר ופישט את דרך העבודה. מאז החלו לעבוד יותר עם מעצבי תאורה ואני ביניהם. המורה שלי לתאורה נסע ללמוד באנגליה. הוא היה כריזמטי ומקצועי מאוד וכשחזר שכנע במאים רבים לעבוד עם מעצבי, מה שחיזק את מעמדם בתחום כאן בארץ'. אורן: את בעצם רצית בכלל להיות שחקנית

ג'ודי: אף אחד לא רואה הצגה בתור ילד ורוצה להיות תאורן. ראיתי את השחקנים ורציתי להיות הם. אורן: נולדת וגדלת במנהטן.. ספרי לנו.. ג'ודי:כן, ואמי לקחה אותי לתיאטרון מגיל קטן. אני זוכרת בגיל צעיר מאוד שהיא לקחה אותי ל'המלט'. לא הבנתי כמעט כלום.. אבל אני זוכרת את השתיקות, שכל הקהל לא נושם מרב שהוא מרותק להצגה. זה משהו מכונן! רציתי להירשם לבית ספר למשחק אבל הורי לא נתנו לי. הם רצו שאתחיל מסלול שמוביל לאוניברסיטה.. אז בתיכון נרשמתי לחוגי אחהצ של תיאטרון, מחול ופיתוח קול.

כשעלינו ארצה, הייתי בת 18, מיד נרשמתי ללימודי משחק באונ' תל אביב. אורן: ומתי בעצם קרה החיבור שלך עם עולם התאורה? ג'ודי: בשנה השלישית הבנתי שלא מתאים לי להיות שחקנית, להתחבב ולהרשים את כולם כל הזמן. הלכתי לשיעור תאורה עם חברה. המורה שם הסביר שאור לבן כולל את כל הצבעים וזה הקסים אותי! כך התחלתי את דרכי בלימודי תאורה. בהמשך המורה שלי לתאורה גייס אותי להיות תאורנית צבאית בשירותי בצהל. איכשהוא הפכתי להיות מנהלת טכנית בצוות הוואי ובידור. בתקופה זו צברתי נסיון רב ועבדתי גם בחשאי מחוץ לצבא. אורן: ג'ודי, בדביל המאזינים שלא מעולם הבמה - מה ההבדל בין מעצב תאורה לתאורן? ג'ודי: פעם היה מעצב תאורה וחשמלאי. המעצב אחראי לקבוע אילו פנסים יהיו, היכן ימוקמו ולבנות את תמונות התאורה בהצגה. החשמלאי היה עושה את העבודה הטכנית. כיום עם התקדמות הטכנולוגיה והעבודה עם פנסים ולוחות פיקוד מתוחכמים - דרוש תאורן מיומן שמבין בפנסים ומכיר היטב את המחשבים של לוחות התאורה השונים. אורן: לאן המשיכה הקריירה שלך אחרי הצבא? ג'ודי: הציעו לי אירועים שונים, בעיקר אירועים חגיגיים של מושבים וקיבוצים. הצטרפתי לחברה תאורה גדולה שעושה אירועים גדולים: אירוע גדול של חברת טמבור בחאן גדול, אירוע של סולל בונה פארק הירקון, חזיון אור קולי במצדה ועוד.. היה לי בוס משוגע וגאון שאתגר אותי עם משימות קשות. הוא שלח אותי לעשות אירוע ענק לבדי בבריכת הסולטן בירושלים, שם היתה לנו הפתעה גדולה... (כדי לגלות מהההפתעה שקרתה לג'ודי בבריכת הסולטן ומה נאמר בהמשך הראיון - מוזמנים להקשיב לראיון המלא כאן בפודקאסט) האזנה נעימה :)






225 views0 comments
bottom of page